A jógával foglalkozó, a köztudatban már régóta
jelen levő tanításokat először Patanjali foglalta össze l.e.
100 tájékán Jóga-szútrák címen, amiben tömören fekteti le
a főbb tételeket, mintegy vezérfonalat (szutra) ad az elsajátításhoz,
az önmegvalósításhoz. Akárcsak a vallások szent iratait, alapműveit,
ezt is úgynevezett szürkületi nyelven írták, ami megakadályozta,
hogy a tiszta tudást illetéktelenek használhassák, az csak
vezető vagy beavatás által nyerhetett értelmet.
A jóga elsődlegesen spirituális útmutatóul
jött létre, de nem vallás. Patanjali mégis beszél Isvaráról,
aki "Nem teremtő, nem mindenható, viszont siettetni tudja
egyes embereknél a megszabadulás folyamatát." Isvara
az Abszolút Tökéletes, nem különálló, emberközeli, cél és
eszköz egyszerre. Patanjali összefoglalója egy cél felé terel,
az Én megszabadulása felé, amikor az "Isvara iránti teljes
odaadás eredményeként létrejön a szamadhi", az egyéni
lélek eggyé válik az egyetemessel. A mű kezdő mondata szerint,
a jóga a tudat perdületek megállítása. A tudat fegyelmezése
nyolc tag (anga) együttes végigjárásával és fokozatos gyakorlásával
érhető el, aminek végén megvalósul az egyhegyűség (ékagrata),
majd a legfőbb összpontosítás, a szamadhi, amikor az ember
felfedezheti transzcendentális énjét, és megérti a természettel
és Istennel való kapcsolatát. A jóga szó a judzs tőből ered,
jelentése összeilleszt, befog, igába hajt, de jelenthet összakapcsolódást,
kapcsolatot is. A Jóga- szútrák a figyelem igába fogásának
a fokozatait foglalja össze az istenséggel való összakapcsolódás,
az egységbe való visszatérés érdekében.
Az angák szorosan összetartoznak, egymást
feltételezik, minden mindennel összefügg, és mindez saját
élmények alapján tapasztalható meg. Egyre magasabb minőségi
szintre visznek, a fokozatokat be kell tartani. Az egymásra
épülés nemcsak azt jelenti, hogy egyik a másiknak előkésztője,
hanem hogy minden anga tartalmazza az előzőket, csak magasabb
szinten. A pranajámában benne van az ászana, mivel egyenes
gerinccel lehet végezni, de az ászanában benne van a pranajáma
a légzésszinkron által. Mindkettőben megtalálható a koncentráció,
hiszen a figyelmet állandóan összpontosítani kell, és a meditáció
is a gyakorlatok elmélyült megélése által. A jóga az ember
testi, lelki és tudati aspektusát egyaránt megérinti, akár
egy gyakorlat által is. A testből jövő ingerek a testi, az
ezekre reagáló érzelmek a lelki, az előző kettő felfogása,
szabályozása szintetizálása pedig a tudati aspektust jelentik.
Patanjali jóg-szútrái szerint a jóga gyakorlása
semmilyen különleges erőhöz nem juttat, mert minden emberben
minden tudás benne van, és csakis tőle függ, hogy ebből mit
valósít meg. Egyszerűen gyakorolni kell, és a megszerzett
tudást alkalmazni a mindennapi életben.
Az első két anga a minden vallásban megfogalmazódó
erkölcsi parancsolatokat tartalmazza, amelyek a külső és belső
magatartásra vonatkoznak. Elveik összessége nélkülözhetetlen
alap az önmagát fejleszteni kívánó embernek, mindegy hogy
a jóga, a munka vagy a magánélet tekintetében. A jóga nem
törvényként tálalja őket, egyszerűen megmutatja, és az emberre
bízza, hogy elveti vagy fejlődése érdekében magáévá teszi
őket. Az igazi harcot nem a külvilággal hanem önmagával szemben
kell megvívnia.
A JAMA, az erkölcsi elvetés
elveit jelenti, azt mondja meg, mit ne tegyünk. Ne árts (ahimsza),
ne állíts valótlant (szattya), itt elsősorban
az önmagaddal szembeni tiszta, őszinte viszonyra gondolva.
Ne vedd el azt, ami a másé (aztéja), ne hallgass
vágyaidra (brahmacsarja), ami a test, a beszéd
és a tudat önmegtartóztatását jelenti. A ne gyűjts parancsolata
(aparigraha) a kapzsiságtól való tartózkodásra
int.
A NIJAMA elvek a helyes
magatartásból fakadó öt erényt foglalják össze: A saucsa
a testi, lelki, külső és belső tisztaságot jelenti. A megelégedettség
(szamtosa) kioltja azt a vágyat, ami a jelenből
való elvágyódást jelenti. A tapasz az az
állapot, amikor birtokában vagy egyfajta belső tűznek, képes
vagy az aszkézisre. Az önátlépés (svadhyaya)
folyamatos önképzést, tanulást jelent, míg az isteni állapot
(isvara-pranidhana) az önfeledtség, odaadás,
átszellemültség olyan fokát, amikor mindent az Úr lába elé
helyezünk.
Az erkölcsi parancsolatokon kívül a harmadik
tartozik még a külső angák (bahír) közé.
Az ÁSZANÁK a jóga testgyakorlatait
foglalják magukba. Patanjali mindössze háromszor említi művében
az ászanákat. Értelmezésében az ászanák célja is a test megtisztítása,
a koncentráció elősegítése, a test meditációra való felkészítése.
A jógagyakorlatok végzésekor megfogható dolgokba - saját testünkbe
és légzésünkbe - kapaszkodva érhetünk el a belső csendbe,
a jelen átélésébe.
A negyedik anga a külső és belső (antara)
angák közé egyaránt sorolható.
A PRANAJAMA a légzés ellenőrzése,
irányítása, az életerő (prána) terelése. Ahogy a légzésünk
változik a testi és lelki állapotunktól függően, légzésünk
változtatásával befolyásolhatjuk is ezeket. A tudatos légzéssel
figyelmünket éberen tudjuk tartani, tisztítjuk testünket.
A légzésre való összpontosítás is vezethet az egyhegyűséghez,
ezért válhat a pranajáma belső angává.
Patanjali második négy angája már belső anga,
a meditációhoz vezető út egy-egy állomása.
A PRATYÁHARA az érzékek
visszavonása, az érzékszervek lezárása a külső ingerek elől.
Ezen a szinten megvalósul a test, a légzés és az érzékszervek
irányítása, a gondolatok elengedése, a szemlélődés. A lélek
befelé fordul.
A DHARANA a figyelem fókuszálása
egyetlen tárgyra, amikor a gondolatok csapongása megszűnik,
kialakul az ekagrata, az egyhegyűség állapota.
A DHJANA a meditáció állapota,
a tudat egy ponton rögzítése, a koncentráció kiteljesedése,
tökéletessé válása. Mély, éber állapot, amikor azonosságérzet
alakul ki a meditáló és a meditáció tárgya között.
A SZAMADHI az abszolútummal
való összeolvadás, a megvilágosodás, a belső béke elnyerése.
Révület, a lebírt tudat. Az előző angák egységének tökéletes
átélése.
"Nincs gondolat, nincs vágy, Egyedül
a csendes és nyugodt elmévé Váltam én. A fényre meditálok.
Nem látom a hamis és meddő álmokat. Nem morajlik bennem a
nyugtalanság tengere, És a halál kínzása számomra nem létezik.
Csak egyetlen vágy nélküli fény létezik, Derűs, tiszta, végtelen
és halhatatlan." (Sri Chinmoy)