A Jóga-szútrák a mai kor embere számára nehéz
olvasmány, és a jógának szigorúan azokat az aspektusait tárgyalja,
amelyek közvetlenül az Én megszabadulásához, a szamadhihoz
vezetnek. Életüket a jóga útjának szentelő, aszkézisben élő
jógiknak íródott. A ma jógát gyakorlók jelentős része is szeretne
végighaladni ezen a spirituális úton, ám nem elvonult remeteként,
hanem társadalmi kapcsolatai megtartása mellett. Számos olyan
technika létezik, amelyek segítik ezt az utat, és a jóga teljesebb
mégértéséhez vezetnek. A jelenkor jógiai a jógának ebben a
11 gyakorlati körében mozognak, amelyek közül öt Patanjali
rendszerének is része.
ÁSZANÁK: Testtartások,
melyek a légzéstechnikákkal együtt alkalmazva a testet megedzik,
energetizálják, testi és szellemi felfrissülést, érzelmi feltöldődést
hoznak.
PRÁNAJÁMA: (légzőgyakorlatok)
Azok, akik nem akarnak a jóga nyújtotta spirituális úton végighaladni,
pusztán az ászanák és a pránajáma segítségével kitűnő egészségben
tarthatják testület. A jógának kizárólag e két aspektusát
gyakorlók száma nagy, hiszen a jóga jelenleg a világon a legelterjedtebb
rekreációs módszer.
RELAXÁCIÓ: Sokféle, a jógától
független technikája létezik, de a jógának van egy speciális
mélyrelaxációs módszere a jóga nidra vagy jógikus alvás. Általa
teljes fizikai, mentális és érzelmi relaxáció valósítható
meg, nyílt út vezet a tudattalanba, ami segítheti a személyiség
fejlődését. Olyan szupertudatos állapot érhető el, amikor
a test és az elme passzív marad.
KONTEMPLÁCIÓ: Patanjali
rendszerében a prattyaharának felel meg. A meditációhoz vezető
út első állomása, amikor a gyakorló veszi a környezetéből
érkező ingereket, de azokra nem reagál, elengedi őket, szemlélődik,
létezik.
KONCENTRÁCIÓ: Patanjali
renszerében a dharana. A kontempláció folytatásaként a környezeti
ingerekből egyet kiválaszt a gyakorló, és azt teljes figyelmével
átfonja. Növeli a terhelhetőséget, segít az érzelmi élet egyensúlyának
megteremtésében.
MEDITÁCIÓ: Patanjali rendszerében
a dhjana. Belső csend, amikor nincsenek érzések, gondolatok,
érzelmek. Mély, éber állapot, amikor megváltozik a tér- és
időérzékelés. A kontemplációhoz és koncentrációhoz hasonlóan
elsajátítása sok gyakorlást igényel.
MANTRÁK: A mantra szanszkrít
hang, szótag vagy szócsoport, amely különleges rezgéseket,
energiát hordoz. Fennhangon ismételve, érzékelhető ez az energia,
amely különleges tudatállapotot vált ki a hallgatóban, és
a mantrázóban egyaránt. A jógán kívül a legtöbb vallás is
használja (imák). Külön jóga irányzat épül a mantrákra, amely
ilyen varázsigénk ismételgetésével gyógyít. Sok jógát gyakorló
szerint a mantra nagy segítség a meditációhoz vezető úton.
MUDRÁK: A mudra szó pecsétet,
kéztartást jelent. A gesztusok, melyek az indiai táncban a
kommunikáció, a jógában a test a lélek és a szellem harmóniájának
megteremtésének eszközei. A különböző mudrák segíthetik a
megértést, a bölcsességet, de lehet gyógyító, védelmező, erősítő
hatásuk is.
BANDHÁK: A bandha szó jelentése
zár, zsilip. Az egész univerzumot átható kozmius energia a
testben szabad szemmel nem látható energiavezetékeken, a nádikon
áramlik. A bandhák zsilipként tudják ezt az energiaármlást
terelni, s ezzel a testünkben levő energia szintjét szabályozni.
Tudatosan is alkalmazhatjuk őket, de sok jógapózban spontán
is kialakulnak.
SATKARMA-KRIJA: Jelentése
hat gyakorlat, mégpedig a testet tisztító gyakorlat, melyek
megelőző és gyógyító hatásúak. Amikor a test megszabadul a
méreganyagoktól, az energia áramlása szabaddá válik, így fokozódik
a munka, a gondolkodás, az emésztés, az érzékelés és az átélés
képessége, és magasabb szintű tudatosság képes megjelenni.