I. Bevezetés az
Ayurvédába
Az 52 bölcs összegyűlt a Himalája
lábánál. Arra kérték a főistent Brahmát, hogy tudassa velük,
az emberek hogyan szabadulhatnak meg a betegségeiktől és élhetnek
még tovább jó fizikai kondícióban, elérve a spirituális szabadságot,
a mokshát. Közös meditációt tartottak és a tudást, amit kértek,
megkapták. Később Ayurvédaként írásba foglalták.
Az ayurvéda lett az élet tudománya,
tanai szerint az életet az érzékek, a szellem, a test és a
lélek együttesen alkotja. Figyelme nemcsak a testre és a fizikai
tünetekre korlátozódik, hanem átfogó ismeretekkel rendelkezik
a spirituális, mentális és szociális egészségről is. Holisztikus
rendszere a test és a szellem erős kapcsolatán alapul. A test
és a szellem egymástól elválaszthatatlan egységet alkotnak,
a betegség mindig kihat mindkettőre.
A hangsúlyt a megelőző és gyógyító
terápiákra és a különféle tisztító és fiatalító technikákra
helyezi. Olyan követendő életviteli programot javasol, amelynek
részei többek között a jóga, meditáció, hang- és zeneterápia
és a megfelelő étrend. Az embert, mint a kozmikus tudatosság
egyedi jelenségét elemzi, így személyre szabott kezelési útmutató
nyújt. Négy tényezőt vizsgál, amelyek egyformán fontosak minden
ember életében: a test, a lélek, a szellem és a pancsamahabhuta
( az öt alapelem).
Az ayurvédikus filozófia szerint
minden ember háromféle életenergiából, azaz doshából épül
fel. Ezek nevezetesen: pitta, vata és kapha. A három doshából
hét alaptípust különíthető el: pitta, vata, kapha, vata-pitta,
pitta-kapha, kapha-vata és vata-pitta-kapha. Ezek aránya mindenkinél
egyedi
A fogantatás pillanatában eldőlt az alkat és pszichoszomatikus
temperamentum kérdése. Ők irányítják a fizikai és szellemi
funkciókat, befolyásolják a külső megjelenést, a belső szervek
működését, a szellemi képességet, és a temperamentumot. Az
ayurveda központi fogalma az egyensúly (prakriti). Fontos
a doshák egyensúlyban tartása, egyébként (pl. nem megfelelő
étkezés, pihenés hiánya miatt) teret engedünk a betegségeknek.
A testalkat három fő típusához
hasonlóan a szellemi alkatot is három kategóriába sorolja.
A három elmeállapot tulajdonságai (szattvikus, tamasztikus,
radzsasztikus) minden élőlényben változó mértékben vannak
jelen. Rád melyik jellemző?
- A szattvikus
személy intelligens, érzékeny, jóindulatú és megértő. Jó memóriája
van és egyensúlyra törekszik. Nagy a tudásvágya, bár már sok
ismeretre tett szert eddig is. Barátságos és udvarias. A jóság
vezérli, van hite, igazságos. Egészségtudatos, jó immunrendszerrel
rendelkezik. Ritkán betegszik meg, ha mégis, hamar felgyógyul.
- A tamasztikus személy lusta és nemtörődöm,
letargikus. Nem tesz valódi erőfeszítéseket sorsának jobbra
fordítása érdekében. Kevésbé intelligens. Kerüli a munkát,
inkább az evésnek és az alvásnak hódol. Fél az újtól, nem
akar változást az életében, viszont aggodalmaskodó. Nehezen
kezelhető személy. Nem figyel az egészségére, gyenge az immunrendszere.
Keveset mozog. Leginkább pszichés
- A radzsasztikus személy aktív, agresszív,
ez átcsaphat féktelenségbe és zavarosságba. Hajlamos uralkodni
másokon. Bátor, ugyanakkor féltékeny és néha kegyetlen is
lehet. Dinamikus hajtóerővel rendelkezik, folyamatosan keres
és törekszik valamire. Ritkán elégedett pozíciójával és javaival,
mindig többre vágyik. Ambiciózus és szorgalmas. Nem él tökéletesen
egészséges életet, de ha elszánja magát, bármelyik pillanatban
képes átállni.
A szattvikus a legtisztább,
legfelsőbb elmeállapot. Tisztán szattvikus állapot ritkán
létezik, az ayurvéda célja mégis az, hogy ezt megközelítsük.
Eszközei a meditációs technikák, a bölcs és erkölcsös életvitel
folytatása.
Az öt elem (levegő, tűz, víz,
éter/űr, föld) különböző mértékben nemcsak az élőlényekben,
hanem minden anyagban is jelen van. Ha az elemek egyensúlyban
vannak, a test egészséges. Ha azonban az egység megbomlik,
betegségek üthetik fel fejüket.
A Levegő jellemzője
a mobilitás és dinamizmus, ő a forma nélküli létezés, a tűz
táplálója, az energiák továbbvivője. A Tűz
az erő, amely képes az anyagok halmazállapotát megváltoztatni:
a szilárdat folyékonnyá, azt pedig légneművé, majd ismét szilárddá
alakítani. Ő változtatja az ételt energiává (később lásd Agni,
az emésztés tüze). Az érzések, gondolatok, ösztönös reakciók
impulzusainak létrehozója. A Víz minden élet
alapja, az emberi test 70-80%-át is víz alkotja. Az állandó
változást szimbolizálja, feladata a tápanyag, a salakanyag,
a hormonális információk szállítása, a test hőmérsékletének
szabályozása. Ő a stabilitás nélküli anyag. Az Éter
az elem, ahol minden megtörténik. Ő minden anyag forrása és
létezésének színtere. A Föld természete a
stabilitás, szilárdság, merevség. Hozzá tartoznak a test csontjai,
a fogak, a sejtek, a szövetek. Ő felel az állandóságért.
Az öt őselem szoros kapcsolatban
van az öt érzékeléssel (levegő-tapintás, tűz-látás, víz-ízlelés,
éter-hallás, föld-szaglás).
Az ayurvédikus tudományokat
szent szövegek foglalják össze, két alapmű a Szushruta Szamhita
és a Csaraka Szamhita. Ez utóbbi leírja, mit is jelent az
egészség:
- a három dosha egyensúlyban
van,
- az öt érzékszerv megfelelően működik,
- a test sejtjei, szövetei egészségesek, jól működnek,
- az energiacsatornák nyitottak, szabad az energia áramlás,
- a test, szellem és lélek összhangban vannak,
- a salakanyagok képződése is kiválasztása természetes módon
és mértékben történik,
- megfelelő az étvágy és az agni (az emésztés belső tüze)
optimális.
Az egészség nem pusztán a betegség
hiánya, hanem tökéletes összhang a test, a szellem, az érzelmek,
a tettek és a környezetünk között. A következő alkalommal
megtudhatod melyik dósa milyen arányban létezik benned.
TOVÁBBI
OLVASNIVALÓK
|