Az elme nyugalma - relaxáció,
meditáció
Nyugaton a jógát gyakran csak
a testi gyakorlatokkal azonosítják. Kezdetnek nem rossz, de
ha nem látjuk meg egyéb aspektusait, óriási lehetőségektől
fosztjuk meg magunkat a tudatosság, az önismeret fejlesztése,
egy élhetőbb élet kialakítása terén.
A relaxáció és meditáció a nyugati
kultúrában közel sem olyan mélyen gyökerezik, mint keleten.
Talán az elmélyült ima az, ami egy mantrával egybekötött meditációhoz
leginkább hasonlít. A nyugati ember e tevékenységeknek inkább
az aktív formáit műveli, úgymint: természetjárás, kirándulás,
hosszú távú futás, úszás, biciklizés, tánc. (A férfiak horgászmániája
már közelít egy kicsit a passzív forma felé.) Ezek a tevékenységek
valóban átmossák az elmét és a testet egyaránt, feltéve, ha
nem használunk hozzá "gyorsítókat", alkoholt, drogot.
Még ez utóbbiak nélkül is viszonylag könnyen kialakul egyfajta
függés, ami azt jelenti, hogy azért vágyik rá az emberfia,
mert jót tesz neki, megkönnyebbül tőle, megszabadul agressziója,
frusztrációja, görcsei jelentős részétől. Gondoljunk a megszállottan
hosszú távokat lefutókra-, tekerőkre, vagy a minden hétvégén
táncolókra! Ezekkel a függésekkel szerencsére sem magunknak,
és jó esetben a környezetünknek, családunknak sem ártunk,
bónuszként egészségesebbek leszünk.
Az autentikus formája a relaxációnak
és meditációnak azonban egy más minőség. Sajnos napjainkban
pusztán a test ellazítása is sok embernek komoly problémát
jelent. Akik efféle gondokkal küzdenek, érdemes aktív relaxációval
kezdeni, aztán apró lépésekkel (meleg fürdő, masszázs) haladni
a passzív formák felé. A komoly elhatározás, kitartó gyakorlás
mindig hoz eredményt. A jógában a relaxáció legmélyebb formája
a jóga nidra, vagy éber, tudatos alvás. A
különböző tradíciókban sokféle fajtája létezik. Olyan állapot,
amelyben tökéletesen lehet pihenni, és egy kicsit aludni úgy,
hogy közben teljesen éber marad az ember. Egyszerre tapasztaljuk
meg a jó alvást, és a tudatosság kellemes állapotát. A jógik
gyakran használják tanulásra, olyan dolgokéra, amit ébrenlétben
nem képesek elsajátítani. Segít a problémák megoldásában,
és választ ad olyan kérdéseinkre, amelyekre a tudatos énnel
nem vagyunk képesek választ adni, erősíti az intuíciót. A
tudat kitágul, erőteljes lesz és ráadásul teljesen megmarad
irányításunk alatt. A jóga nidra azt a fajta bölcsességet
fejleszti, amit más eszközökkel nem lehet. A helyes technika
elsajátítása időt vesz igénybe, de ehhez kell az erős vágy,
elhatározás is. És elkerülhetetlen a sok gyakorlás.
Swami Véda Barathi, a Himalája
tradíció vezetője állandóan a rövid -3 perces meditáció-,
de napi többszöri meditáció fontosságát hangsúlyozza kezdők
számára. Így könnyebben bejáratódik az az út - mintegy feltételes
reflexként -, ami a csendes elméhez vezet. Akár a munkahelyen
(vagy buszon) is elvégezhető, széken ülve. Fontos, hogy a
gerincünk egyenes legyen, talpunk csípőszéles terpeszben a
talajon stabilan megtámasztva, vállunk, karunk laza, a kézfej
a combon nyugodjon. Figyelmünket a légzésünkre fordítjuk,
egyenletessé, folyamatossá, erőlködésmentessé tesszük, és
csak figyeljük úgy, hogy a közben felmerülő gondolatokat sorra
elengedjük. Figyelhetjük a levegőáramlást az orr hegyén, vagy
követhetjük a levegő útját le, a tüdő mélyére. A lényeg, hogy
ne ragadjunk le egyetlen gondolatnál sem, vegyük észre ha
felmerül, és engedjük el. A légzés a mindig kéznél levő módszerünk
arra, hogy zaklatott elménket lecsendesítsük.
A hosszabb meditációs ülésekhez
elsődleges a kényelmes ülés módjának kialakítása.
Ez általában egy hosszú folyamat, sok próbálkozással, kísérletezéssel
jár. Akinek kötöttebb a csípője, érdemesebb magasabbra ülnie,
a combnak ugyanis lejtenie kell (vagy legalább vízszintesnek
lennie) kifele. Ne üljünk puha anyagra, a két ülőcsontnak
stabilan, egy szintben kell elhelyezkednie. Fontos, hogy a
gerinc alját támasszuk alá, ezért az ülésnek lejtenie kell
előre. Az ülőpárnákat meg lehet formázni ilyen lejtősre, de
a bennük levő tönköly könnyen elmozdul a fészkelődéstől. Hasznos
lehet egy jó nagy könyv, amit több rétegű pléddel terítünk
le, és a pléddel puhított élére (lejtő) ülünk. A jó ülés nemcsak
ülőalkalmatosság kérdése persze. Hogy tartósan tudjunk meditálni,
erős törzsizmokra van szükségünk. Ezek megszerzése
sem egy rövid folyamat. Eredetileg a hatha jóga ászanáit azért
kezdték gyakorolni, hogy a testet alkalmassá tegyék a meditációs
ülésre, tehát pusztán egy segédeszköz volt. Ahogy lassan kialakul
a jó ülőhelyzet és a testünk is kezd a tartós üléshez megerősödni,
lehet nyújtani az ülések hosszát. Ha gyakoroljuk is napközben
a 3 perces meditációt, legyen a napnak egy meghatározott szaka,
időpontja, amikor tartósan próbálunk ülni. Lehetőleg ugyanabban
az időpontban, ugyanabban a környezetben folytassuk az otthoni
gyakorlást, ez is segíti az elmélyülést. Ha gyakorlottabbá
váltunk, már bárhol, bármikor menni fog.
TOVÁBBI
OLVASNIVALÓK >
Lap
teteje
|